|
Kap. 8 - Hvordan finder du virksomheden: Stillingsannoncer er kun toppen af isbjerget - mindst 60% af alle job bliver aldrig annonceret. Som jobsøger bør du derfor ikke nøjes med traditionel jobsøgning.
Store og meget kendte virksomheder modtager langt flere uopfordrede ansøgninger end mindre og ukendte. De traditionelle jobsøgere flokkes om de kendte virksomheder og risikerer meget let at drukne i mængden af henvendelser.
Du må vide noget om de virksomheder, du tager kontakt med. Hvornår er virksomheden grundlagt, hvem er ejer, hvad er hovedproduktet, hvor stor er omsætningen, hvor mange ansatte er der, eksporteres der og hvortil, er der udenlandske datterselskaber, hvad er virksomheden kendt for, hvad er navnet på den administrerende direktør etc.
Kap. 9 – Kontaktnet: Udarbejd en liste over dine netværkskontakter. Noter navn, stilling, firmanavn, telefonnummer og evt. e-mail for hver af dem, og gå systematisk i gang med at kontakte samtlige personer på listen.
Bed aldrig andre om at skaffe dig et job, men bed om råd vedrørende nye muligheder, fx om virksomheder i vækst eller medarbejdere, der er rejst. Når du beder et andet menneske om et råd, viser du, at du værdsætter ham eller hende, og du vil opdage, at de allerfleste ønsker at leve op til tilliden.
Få andre til at arbejde for dig: Din familie, tidligere kolleger, din nabo, mennesker du har mødt på en ferierejse. Uddel et 'udvidet visitkort' til alle relevante, du møder, beskriv hvad du er uddannet som, hvilke medfødte anlæg og kvalifikationer du har, og hvad du har opnået af erhvervserfaringer.
Har du et velfungerende netværk af nøglepersoner, specialister og ledere - mennesker, andre har svært ved at komme i kontakt med - kan det være et vigtigt aktiv for mange arbejdsgivere.
Kap. 10 - Hvordan får du jobbet?: Tag selv kontakt til interessante firmaer - mindst 5, men helst 10 firmaer om ugen. Er du fritstillet, kan du nå ét om formiddagen og ét om eftermiddagen, dag efter dag efter dag - til jobbet er der.
Er du direktør, leder eller specialist på højt niveau, kan du sende dit CV med en kort følgeskrivelse til Search-konsulentvirksomheder.
De fleste Vikarbureauer formidler også permanente job, se i fagtelefonbøgerne. Udvælg de bureauer, som har med jobformidling at gøre, og som matcher din uddannelsesmæssige baggrund.
Udarbejd et detaljeret og godt sælgende CV. Undgå alle forkortelser, der kun kan forstås af fagfolk, eller skriv forklaring.
Tag direkte kontakt - skriftligt, telefonisk, personligt - med de pågældende funktionschefer eller, hvis det er en mindre virksomhed, med direktøren/ejeren selv. Skriftlige uopfordrede henvendelser til en virksomhed skal altid sluttes af med, at du tager telefonisk kontakt inden for et par dage.
Det er dyrt, tids- og ressourcekrævende for arbejdsgiveren at søge nye medarbejdere via stillingsannoncer. Når du selv tager kontakt til en virksomhed, hjælper du således arbejdsgiveren til at blive mere konkurrencedygtig.
Afsæt 30 timer om ugen til jobjagten. Tag weekender, aftener og fridage til hjælp, hvis du er i arbejde. Fokuser al din tid og energi på en målrettet indsats. De fleste af dine konkurrenter bruger højst 4-5 timer om ugen.
Henvend dig til virksomhederne som en ressource-person, der kan løse problemer, i stedet for som en jobtigger. Hvad kan du gøre for at bidrage til en virksomheds fremgang? Hvad er dit største aktiv?
Kan du bidrage med mere end du koster, vil de fleste arbejdsgivere være interesseret i at tale med dig.
Forbered dig på at kunne præsentere dig over for én såvel som for 4-8 (hvis det er den offentlige sektor). Du skal kunne tale i mindst 10 minutter om dine kvalifikationer og færdigheder, specielt dem, som er relevante for virksomheden. Det kræver træning og atter træning.
Men tal ikke uafbrudt om dine egne fortræffeligheder. Lyt, lyt, lyt også til, hvad din modpart siger til dig, og gå ind i en konstruktiv dialog.
Hvis du er blevet afskediget, så gennemtænk det svar, du vil give på spørgsmålet, hvad grunden hertil har været. Træn dig i at svare kort, men fyldestgørende herpå, og hold øjenkontakt med intervieweren, mens du taler.
Vær positiv, flexibel og beleven. Manglende personlige kvalifikationer, ligegyldig og uengageret adfærd over for en kommende arbejdsgiver vil med sikkerhed medføre, at du ikke får jobbet.
Sørg for, at du er nem at komme i forbindelse med. Har du mobiltelefon, så skriv mobilnummeret på al din korrespondance, og få alle telefonsamtaler viderestillet til mobilen, når du er ude. Husk også at oplyse din e-mail-adresse
Kap 10 Handikap / Kap. 11 - Hvordan får du job, når du har rundet de 45?: Har du et iøjnefaldende handicap, så dæk ikke over det. Alle har handicap. Det er bare ikke alle handicap, der er synlige. Forsøg at lave lidt sjov med dit problem. Kan du få andre til at le, tager du spændingen af situationen, samtidig med at du vinder respekt.
Kap. 11 - Hvordan får du job, når du har rundet de 45?: Med en alder på 45 år som bagage begynder det at blive svært at skaffe sig et attraktivt job, og det bliver markant sværere efter at have passeret de 50 år. Du skal forberede dig i ugevis, og din fremlæggelse skal være 10 gange mere professionel end den, dine konkurrenter, de unge løver, kan slippe af sted med. Ja, du skal øve dig, øve dig, øve dig.
Nøgleordet er vedholdenhed. Jo mere tid, du bruger på målrettet jobjagt, jo flere firmaer og erhvervsfolk, du kontakter, desto større bliver dine chancer for hurtigt at finde et godt job. Jo flere samtaler du beder om, jo flere vil du få.
Hele din opsparede erfaring og kunnen er baseret på fejl, du har begået under tidligere ansættelser, og det er guld værd for din nye arbejdsgiver. Men jeg har aldrig mødt nogen over 45 år, som virkelig forstod at sælge sig selv på alle de fordele, der er ved at blive ældre. De fleste mennesker er alt for beskedne!
Kap. 12 – Karriereskift: Er dine evner, færdigheder, kvalifikationer og erfaringer transformerbare? Kan de overflyttes til helt andre brancher med mere fremtid i? Og er du indstillet på at foretage et væsentligt karriereskift?
Kap. 13 - Jobjagt via Internettet: Brug Internettet til at finde interessante homepages med oplysninger om virksomheder, du vil kontakte. Flere og flere firmaer får egen hjemmeside, selv små virksomheder har råd til at være med.
Kap. 14 - Du kan, hvis du vil: Det, der er enestående, forskelligt og anderledes i forhold til alt andet eksisterende, lærer du ikke på skoler. Det virkeligt banebrydende kommer inde fra, og sammen med evnen til selv at sætte i gang og nå dine mål i livet, uanset hvad det måtte være, kan det føre til succes.
Kap. 15 - Idébank / Informationssøgning: Læs 2 eller helst 3 erhvervsaviser hver dag. Udklip alt, hvad der har med dit brancheområde at gøre og arkiver artiklerne. Nystartede firmaer og de virkelig hurtigtvoksende, unge virksomheder finder du ikke fyldestgørende oplysninger om i diverse opslagsbøger/elektroniske databaser.
Til top
|